2015-08-18

DAGONS BACK RACE - DEL 4

Dragons Back Race – en soloräd genom Wales

 

Del 4


Det här med att pricka rätt skoval är oftast en stor oro. Jag hade garderat mig med 3par i packningen. Fick ingen anledning att byta under veckan utan samma par av Inov 8 x talon 212 användes. (en ½ storlek större fanns ifall att) 
Dagens karta är veckans absolut största! 

Dagen började i dimma och knappt löpbara hedar med sugande tuvor och högt gräs. Det gäller att hitta de små stigarna som fåren trampat upp, de gör stor skillnad. Jag är rejält sliten idag och trött från första steget, denna dag är den jag fruktar mest.

Småkuperad terräng varvat med väg bitvis (mest asfalt), det går långsamt men tiden går fort. Orienteringen är också knepig från och till, svårt att pricka helt rätt.


Med ca 2mil kvar står jag rejält på öronen på en grusväg, hinner knappt få upp händerna. Slår upp knät rejält + en del andra skrapsår. Trötthetssymptomen är tydliga, det går riktigt sakta nu.

Sista knappa milen in till mål är på en asfaltväg, efter nästan 60km skall man mata landsväg, härligt!
Får släppa en grupp på 3 andra löpare men hämtar in rejält efter ett bra vägval och på nytt hittade krafter. Helt klart värsta dagen!

På nytt in som 9:a i strålande solsken och knappa 10 timmars kämpande. Dagens höjdpunkt, alla uppmuntrande mail som låg och väntade i tältet  + min Pepsi . Tvättning i bäck, massage, mat och ett nu ett lurigt leende på läpparna. Nu vet jag - Jag fixar det här oavsett hur kroppen känns imorgon.

1 kommentar:

LG (Team XVI) sa...

Härligt Jonas!
Det är såna reportage som får en att vilja träna ännu hårdare och själv få uppleva i framtiden.

Grattis igen till en grym prestation!!