2013-08-20

CYKELVASAN

Team Rockrullers har varit på utflykt igen. Den här gången i fäders spår från Sälen till Mora, Cykelvasan.

Ungefär så här vackert är det

Det kändes sådär dagarna innan. Dåligt väder var utlovat. Mitt resesällskap hade hoppat av. Svårt att få boende. Strul med busstransporten till Sälen kvällen innan, så jag kom fram väldigt sent.

Men sen vände det. Bra väder på dan, bara regn på natten vilket inte gjorde något. Bra boende vid Transtrandsgården, numera Skotercenter. Var nere vid starten tidigt och fick ganska ok plats i startgrupp 3. Såg vasalopplegenderna Daniel Tynell och Jerry Ahrlin. Min favoritcykelkommentator, Roberto Vacchi, var speaker också. Han har fått mig att titta mycket på cykel.

De har ett lite märkligt system med en tävlingsdel, första fyra startgrupperna och en motionsdel, de 42 sista grupperna. Tävlingsdelen går iväg med gemensam start medan motionsdelen startar var 5:e minut under flera timmar. Tävlingsgrupperna måste man seeda sig till. Kändes mycket roligare att få starta där.

Banan var också en positiv överraskning. Inte så teknisk och långa partier ganska lättkörda. Men varierande och jämn och fin kvalitet längs hela vägen.

Det var full fart från start. Första backen upp mot Smågan kändes rejält. Mjölksyran sprutade åt alla håll. Samtidigt måsta man försöka hålla sin plats. Vill för allt i världen inte se de fina klungorna försvinna iväg i början av loppet. Så mycket jobbigt i början.

Efter Evertsberg gjorde jag lite granna bort mig. Tog rygg på en annan som var slut och vi tappade klungan. Fick jobba på egen hand, men hittade också hjälp och vi kom tillbaka. Sen var det mindre grupper resten av vägen till Mora. Lite enkare att hålla sig kvar i klungorna men samtidigt var man själv tvungen att dra mer.

Riktigt skön känsla när man närmar sig Mora. Det blev lite av en klungspurt, hade krafter kvar och kom ganska bra till i den lilla klungan. Samtidigt betydde det lite för totalen.

Klart nöjd, gör gärna om det.

Typ, så här mysigt är det på rummet kvällen innan

.. och här är hela reportaget på SVT-play. Tyvärr är inte jag med, men killen jag slog med 6 min är med: Daniel Sedin
http://www.svtplay.se/cykelvasan

3 kommentarer:

Unknown sa...

Härligt Tor! Du kan ju lägga till att köra mountainbike i snittfart 30km/h är galet bra. De flesta klarar det inte på räser... Ville bara säga det :-)

Tomas sa...

Bra Tor, riktigt impad. Lite multisport med Pernilla
Och ni har en pallplats garanterat 😃

s-kils sa...

grattis!

hälsningar från en av dem som kämpar för trettisnitt (på asfalt, i fjuttiga fyra mil).