2011-05-28

Stockholm Marathon 2011

Långlopp på asfalts, nog det första sedan GBG-varvet 1992. Starten gick och efter en 400meters rökare var man väldigt långt fram, typ nästan täten. Det gick fort, kände mig fräsch men loppet är också 42km! Efter 15km som avverkades på 59:10 kändes det fortfarande bra och låg då riktigt bra med. Min snabba öppning bidrog till att jag ständigt blev omsprungen, lite knäckande.

Halvmaran passerades på prick 1.24 exakt vilket innebar 4min tempo/km, hade redan då börjat tappa i tempo. Efter detta bar det ut på Djurgårdsrundan och mitt eget tempo sjönk ytterliggare, vid Skansen 27km började båda vaderna att kännas, men inget allvarligt. Kom ut på Strandvägen vid 28km ock kände att krafterna tog helt slut, soppatorsk! Faan inga hallonbåtar med klumpigt!

Fick i mig några småbitar mamix barer i höjd med Dramaten och tempot var riktigt lågt nu. Längs med Skeppsbron 30km där Mange stod och hejade och Södermälarstrand hade jag riktiga problem. I höjd med Västerbron (Sofia/Lasse stod där, som också tog bilden) började det vända igen, men dock ingen jättehöjning på tempot.

Mellan 28-40km var det inget vidare, fick förmodligen sota för den hårda öppningen. Från 40km och in vågade jag höja tempot och sista 500m tog jag nog en 10 löpare, kul!

Trodde inte att maran skulle vara fullt så jobbig, helt i klass med en dag på fjället. Oavsett nöjd med att jag klarade gå under 3h, 2:56:53 och att jag klarade av att hålla ihop det när det var som värst.

Tack till alla som hejade!

4 kommentarer:

Krister sa...

Stort grattis! Imponerande!!!

Pälle sa...

Asfaltskungen!

Tomas sa...

Säger det igen, GRATTIS. GRYMT. SNYGGT. Bättre kan du, gissar jag?

Lars sa...

Ja, fatta hur han kommer kuta om han börjar träna...