2009-07-11

CARRERA DE MALLORCA

Måns Herngrens och Hannes Holms film "Det blir aldrig som man tänkt sig" från år 2000. För er utan filmkoll kan jag berätta att den handlar om de tre systrarna Gina, Tina och Sophia och deras familjer. Sophia kämpar för att bli skådespelerska men planerna verkar gå om intet när hon blir gravid. Men när barnet är fött och hon har accepterat sitt nya liv blir hon erbjuden huvudrollen i TV-serien Tjackhoran. Gina jobbar på tidningen "Vi föräldrar" men har ändå inte blivit med barn trots sju års försök. Tina har två barn med en man som sitter i fängelse.

Man kan säga att filmen på många sätt gestaltar hur träningsveckan på Mallis blev eftersom den inte blev som man tänkt sig, eller som jag tänkt mig kanske man ska säga.

Värmen - var olidlig. Hur varmt kan det vara på en skala egentligen? På Mallorca (vi bodde i Cales de Mallorca), (mellan Cala dór och Porto Christo), (på Hotell America), (vilket orginellt namn va?), var det enormt varmt - jättevarmt - glödhett - finsk sauna = kylskåp - så varmt var det. Det var till och med så varmt att jag förstår att Spanien inte har några bra orienterare.


Terrängen - var bedrövlig. En dag sprang jag och Karin fel. Hon började hänga med huvudet i värmen så vi tog en genväg genom skogen. Direkt förstod vi varför Spanien inte har några duktiga orienterare.

Strandpromenaden - var för kort. Två kilometer i en riktning, sen två kilometer tillbaks - inte mycket till träning. Det var inte mycket orientering så vi förstod varför Spanien inte har några duktiga orienterare.
Bergen - låg långt, väldigt långt, bort. På Mallis sydöstra kust är det platt, varmt, gristerräng och alltså långt till bergen! Man förstår att Spainen inte har några bra orienterare bergslöpare.



Det blev löpning sju dagar i rad men passen var korta och tidiga.
Enda passet värt att nämna (nåja jag hade ett längre morgonpass också men skit i det) var ett intervallpass på 4 x (nästan) 1 km i ett villaområde. Jag hittade fyra rondeller "cirkulos" som var som ett kvarter och de lämpade sig perfekt för intervallträning.
Något mer att tillägga? Njae - Jo - Jag eftersvettas fortfarande!

1 kommentar:

Jonas sa...

Korsika rules!