2009-02-10

SVALLIS

SVALLIS SVALL-IS SVALL IS
Vet inte vad det heter men halt var förnamnet!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Känner igen skiten, var själv ute igår och åkte.
Pelle: Vart tränar man bäst backe på värmdö? Skistar har ju förstört min hemmaplan. Har nyligen flyttat till Gustavsberg.
Hälsningar
Mange Andersson

Kart-Bosse sa...

Pälle! Hade du varit holländare hade du åkt långfärdsskridskor här ...

Pälle sa...

Inga icebugpjuck i världen biter på det där!

Nyligen utflyttad, kul! Hojta till om du vill samköra någon träning. Jag känner mig lite ensam sen Lars flyttade till Bajenland.

Jag har spår, skogs och backtips så det står härliga till på Värmdö. Om vi ska hålla oss till backar är bästa BAMM-backe på helt klart Skeviksbackens 45-46 höjdmetrar i rätt brant lutning. Påminner lite om Bajenbacken faktiskt (fast inte lika högt då). Sen finns ett antal vägar och eller stigar som är bra för löpning. Ingen av dom är lika branta eller tunga som Skeviks gamla slalombacke men de duger fint för vanlig klassisk backträning.

Värda att nämna:
- Backen upp till vattentornet i Gurra. (start typ vid OKQ8 och spring snett höger och sen snett vänster upp till tornet). Ganska brant, duger nästan som BAMM-backe.
- I Hagaberg finns en lång skön backe på väg. Det är inte så brant men den är bra om man vill köra intervaller.
- Sen har jag en 3-4 varianter på backar i Värmdövik där jag bor.

Det finns mer men det är vad jag kommer på nu.

Pälle sa...

Bo>> Jag är svensk (tror jag) men det var bra uppvärmning inför hockybockyn senare på kvällen.

Anonym sa...

Skeviksbacken har jag provat, vart kan man parkera där? Vattentornet ska jag prova. Har du några bra obanade slingor på dessa kartor: Velamsund och Gustavsberg Norr? Gustavsberg Söder börjar jag kunna nu.
Anmälan till OMM är öppen. I år går loppet i Wales, antagligen uppe i norra delen runt Snowdon. Dom lovar parkering på hårt underlag i år.
/mange

Pälle sa...

Det går bra att parkera på Skeviksparkeringen så länge anläggningen är öppen och det står bilar där. Det är läge att vara lite vaksam på helgerna och det kanske står bara 1-2 bilar där = risk att de stänger och man blir inlåst. Annars går det att parkera i några småfickor vid korsningen Skeviksvägen / Lagnövägen. Där brukar det stå bilar (hundägare, promenerare, löpare?) rätt ofta.

Vattentornet är bra men det finns en bom halvvägs som stör rytmen lite. Utan den skulle backen vara grymt bra.

Jag har väl inga direkt obanade slingor utan brukar (brukade, nu är det mer hemmaplan kring VVIK, Brevik, Hemmestaskogen eller Djurö som gäller) bara ta kartan och köra med eller utan bana.

Annars är Värmdöleden alltid fin oavsett vilket håll man kommer från men det blir alltid fram och tillbaka eftersom den inte går runt runt ;-) Testa också Boo-leden mot Velamsund som börjar där Värmdöleden slutar eller slutar där Värmdöleden börjar. Det är vid bondgården Strömmen ca 3 km från Skevik.

Jag har fler tips och tränar gärna tillsammans vid tillfälle.