2008-10-13

29-25-2

29-25-2 betyder alltså 29 raka - 25 manna - 2 sträckor.

Min 25-mannadebut skedde 1980 på Visättra. Snättringe SK arrangerade och IFK Enskede kom 28:a. Var vi var värsta elitklubben på den tiden? Nja riktigt så var det väl inte eftersom det bara var 47 startande lag. Väsby OK segrade i en tävling där en rätt osäker tioåring blev inkastad på 2200 meter lätt (nåja skitsvårt tyckte jag då) på sträcka 6.
Jag plockade fram kartpärmen och uppenbarligen var det ordning på unge herr Hedlund på den tiden. På baksidan av kartan hittades följande noteringar. Värt att notera är att av de 25 löparna i laget återfanns 2008 fyra löpare i lag ett (Janne, Bosse, Jonatan och jag själv) och tre i andralaget (Uno, Gunnar och Rolle P). Jag räknar in evighetsmaskinen Mona F också eftersom hon var lagledare i år.

Efter den något skakiga debuten har det sprungits 25-manna varje år sedan dess så därför blev årets race mitt 29 raka 25-manna. Jag firade detta genom att dubblera och köra sträcka fem i andralaget då det blivit för många återbud sista veckan.

Vad ska man säga om årets lopp? Om första sträckan säger jag, hujeda mig var fort dom springer! Jag missade inte mer än en dryg minut och var 5:36 efter täten. På femtesträckan tog jag det lite lugnare och tappade runt 10 minuter på de bästa (har lite svårt att tyda resultatlistan) men eftersom vi låg rätt långt ner i resultaten så räckte det till ett rejält plock på sträckan.

Jag tror nog jag kan kalla mig 25-mannaräv (till skillnad från alla muppar i alternativets klotterplank som klagar på kartor, banor och fan och hans moster) vid det här laget och denne räv säger att årets tävling får 24 sjärnor av 26 möjliga. Banorna var ovanligt bra för att vara i ett trångt närområde, kartan var hur bra som helst, bussningen funkade kanon, TC var kompakt och överskådligt. Miniknatet fick dessutom ett extraplus (så det blir 26 plus i max) från ungarna med bra bana fina priser i form av grejor, dricka och godis. Det var bara duggregnet och den urusla resultatservicen nu efter tävlingen som drog ner betyget två snäpp. Yes box 24 av 26 plus blir betyget!

Slutord? Jag kommer såklart (även om jag så har brytit benet) att springa 2009. 30 år är bara början! Samtidigt är jag fett avis på Lasse som fick springa SUM. Därför kommer jag att lobba stenhårt för att 2009 års sum går en vecka senare eller tidigare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

30 raka lopp 2009, det är RESPECT.
Fan jag har ingen aning om hus många år jag gjort eller hur gammal jag är för den delen ;)

Anonym sa...

Har du koll på hur många jag kutat? Borde vara ca 4 färre..sen har jag iofs aldrig varit galen och dubblat något år. Rätt coolt att ingen av oss varit sjuk eller skadad ett enda 25-manna! 10-mila har jag koll på och där är det 20 raka. Där lär det nog stanna också för skåne nästa år lockar inte särskilt mycket.

Pälle sa...

Så du har också en svit, som du förstår har jag ingen koll. Rätt coolt att bröderna brothers har sprungit ca 55 25-manna tillsammans. Räknar vi sen in farsan som väl började 1977-78 någon gång och har sprungit typ alla sen dess borde det väl bli typ minst 85 25-mannor.

Även farsan dubblerade i år. Han sprang sträcka 23 i andralaget (det var många avhopp). Jag dubblerade förra året, fan om vi räknar in morsan som väl hann springa några år är vi nog uppe i 100 sträckor.

Det blir många kontroller det! Hur många kontroller blir det? Jag har räknat ut det. Jag har en ritning här, om varje sträcka har... (nu ser vi Sundbybergar-AIKarn i Lorry framför oss men den här snubben har grönvit halsduk och kommer från Enskede)

s-kils sa...

härliga bilder! makes me long for frost! :-)