2008-09-15

BAMMBANAN DAG 1-1

Långa lopp kräver långa reportage oavsett hur lite plats det än finns i EKOT. Eftersom jag verkar vara den enda som skriver på "the hardest teamrocking sajt in the world" känns det som att det finns plats så det räcker. Håll i hattarna för nu åker vi: Arrangörerna hade flyttat ner starten till husvagnscampingen. Den officiella förklaringen var att där fanns plats och yta för att minimera trängsel men vi har hört att den egentliga anledningen var höjdmeter. Banläggaren tyckte helt enkelt att det inte räckte med de 580 höjdmetrarna det blivit om vi startat vid hotellet. Genom att flytta ner starten blev det över 616 meters klättring till ettan. Lite klent tycker vi. Hade Team Rockrunners varit banläggare hade första kontrollen legat uppe på Kåppastjårros 1304 meter höga topp och klättringen varit 879 höjdmetrar. Så det så!
En hel del lag kom sent till starten och det där med Sport-Ident verkar knepigt för vissa så starten blev försenad. Lars stod beredd länge men till slut blev vi ivägsläppta och sen var det uppför.Eftersom vi låg med där framme är detta foto inte taget utav undertecknad utan av en inhyrd fotograf. Man kan också säga att fotot är hämtat från BAMM-sajten och där står det att team Rockrunners inhyrda fotograf är ingen mindre än Rick McGregor.
Efter snabb hård löpning på vägen, långsam hård löpning i slalombacken, snabb hård gång i slalombacken, långsam hård gång under liften, snabb hård klättring under liften och långsam hård klättring kom vi upp till liftens slut. Teamfotografen slängde snabbt upp kameran och tog en bild framåt. Framför oss ser vi täten med Piteå Elit SK, STF Fjäll, Lundhags och Trångsviken. Vi ligger på en stabil femteplats när vi passerar branten och närmar oss rengärdet. Jag tog en bild neråt också. Långt där nere startade vi och närmast ser vi förmodligen Bosses Massage som lite senare skulle stämpla efter oss vid kontrollen.
Efter att vi klättrat över det lilla stupet på förra bilden passerades rengärdet och hundra höjdmeter senare var vi framme vid sjön. Efter exakt 48:00 stämplade vi vid ettan. Team Rockrunners var inte först (som team STARCUS hade varit) utan vi låg på en avvaktande femteplats 2:36 efter Piteå Elit SK. Sexhundra höjdmeter uppför liften var såklart jobbigt men inte så jobbigt som det hade kunnat vara om vi fått vara banläggare.

Vi kör vidare mot tvåan om en stund. Rock on så länge!